De eerste 'Durf te vragen' - sessie: wat een energie!

  • 06 juli 2011
  • -Reacties

Wat een Energie

 Op woensdagmiddag 15 juni 2011 vond op het hoofdkantoor van Royal Dutch Shell de eerste Durf te Vragen sessie plaats. Om LiveWIRE- deelnemers naast het praktische netwerk en de masterclasses nu ook de mogelijkheid te bieden zelf eens vragen aan beleidsmakers en managers te stellen! Het netwerk van bestuurders en managers van grote bedrijven staat vaak verder weg van ondernemers. Maar met de Durf te vragen bijeenkomsten sluiten verschillende groepen beter op elkaar aan en verbinden regionale politici, ondernemers van midden- en grootbedrijven en technologische starters zich direct met elkaar.

Visitekaartjes vliegen over en weer

De eerste ‘Durf te Vragen’ sessie gaat over het thema Energie. Over kansen op de energiemarkt, nieuwe ontwikkelingen in het veld en technologieën in opkomst . Met de handycam loop ik het schitterende hoofdkantoor van Shell in hartje Den Haag in. Vol nieuwsgierigheid naar hoe de Durf te vragen sessie is verlopen, ben ik benieuwd naar de verhalen tijdens borrel achteraf. Ik hoef niet lang te zoeken, vanuit mijn ooghoeken zie ik meteen een groep ondernemers staan, druk met elkaar in gesprek. Visitekaartjes vliegen over en weer. De Energie is blijkbaar overgeslagen!

Gestructureerde vragensessie

Tussen de LiveWIRE-ondernemers, beleidsmakers en managers baan ik me een weg. Meteen proef ik de sfeer en die blijkt opperbest. Zowel de ondernemers als de managers hebben de sessie als ‘bijzonder nuttig’ en ‘ ja erg leuk!’ ervaren. Sommige deelnemers hebben een hele lijst aan vragen met zich meegenomen. Het werd een gestructureerde vragensessie waarbij elke vraag allereerst geanalyseerd werd: ‘je wil weten hoe je nieuwe bedrijfsplannen ontdekt? Bedoel je niet hoe je nieuwe ondernemers vindt met die plannen?’. Vervolgens werd de vraag door de gehele groep stuk voor stuk beantwoord. In plaats van visitekaartjes vlogen in de middag ook de Post-its heen en weer.

Vragen over nieuwe markten

Enkele vragen gingen over internationalisering en het aanspreken van nieuwe markten. Zo spreekt Rien de Bruijn na afloop nog vol passie over zijn SmartSaveBox, een zwart doosje in de auto dat zorgt voor enorme brandstofbesparing en de verschillende automarkten die hij wil betreden. Ondernemer Eefje Post van Green Turbine gaat met concrete ideeën over nieuwe markten richting haar onderneming in België terug. “Kom eens langs om een kijkje te nemen!” roept ze de andere deelnemers nog zwaaiend en enthousiast toe.

 Eén ding is duidelijk, het thema van de vragenmiddag is door alle deelnemers goed begrepen: wat een energie!

De volgende sessie!

De volgende Durf te vragen sessie staat alweer op de agenda in augustus. Wil je erbij zijn als ondernemer, of heb je ideeën voor een volgend thema? Stuur ons dan een mail via info@livewire.nl

 

Tags: