Masterclass Social Media Analytics

  • 16 mei 2013

Social Media gebruik door consumenten en bedrijven is inmiddels niet meer weg te denken en neemt nog steeds toe. Dit opent een wereld van mogelijkheden onder de noemer van Social Media Analytics, het analyseren van social media berichten om hier waarde uit te halen.  Social Media Analytics gebeurt al op diverse vlakken maar staat nog in de kinderschoenen. In de toekomst zal er nog veel meer mogelijk zijn. In de masterclass Social Media Analytics zal TNO aan de hand van project-X Haren de mogelijkheden en onmogelijkheden van Social Media Analytics uitdiepen. Ook komen diverse praktijkvoorbeelden vanuit de Achmea-leerstoel aan bod.

  • Had de overheid op basis van de social media berichten en analytics, de rellen rondom Project-X kunnen zien aankomen?
  • Welke analyse- en monitoringtools zijn nodig om social media berichten goed te analyseren?
  • Op welke manier kunnen organisaties met deze dashboards slim ingrijpen op geruchten rondom hun merk?
  • Kortom: Hoe kan je social media berichten gebruiken om consumenten- en burgergedrag te voorspellen?

De masterclass Social Media Analytics geeft deelnemers inzicht in de (on)mogelijkheden van social media analytics in verschillende toepassingsdomeinen. De case van project-X Haren zal in de masterclass uitgediept worden (zie hier meer informatie over de grondige analyse die TNO over deze case maakte), maar ook worden er veel praktijkvoorbeelden gegeven aan de hand van de Achmea leerstoel (lees hier de inauguratie van Sjoerd de Vries voor het lectoraat). Daarnaast zal ingegaan worden op de mogelijkheden om gedrag te voorspellen en te beïnvloeden.

Details

Datum: donderdag 16 mei
Tijden: 13.00 (inloop 12.30 met lunch) - 17.00 (borrel)
Locatie: Villa Heideheuvel (Media Academie), Media Park Hilversum
Deelnemers: 20 – 30
Voor: MKB-cross-media-bedrijven
Prijs: €125,- (ex BTW)

Programma

vanaf 12.30       Inloop met lunch
13.00 – 13.15    Opening en kennismaking
13.15 – 14.15    Social Media Analytics voor overheden en non-profit organisaties
Arnout de Vries (TNO) richt zich in zijn presentatie met name op overheden en non-profit organisaties. Daarbij gaat hij vooral in op de Project-X Haren case die door TNO uitvoerig is onderzocht. Had de overheid op basis van de social media berichten en analytics, de rellen rondom Project-X kunnen zien aankomen? Welke analyse- en monitoringtools zijn nodig om social media berichten goed te analyseren?
14.15 – 15.00    Social Media Analytics vanuit bedrijfsperspectief
Sjoerd de Vries (Lector Sociale Media van NHL en UT, Achmea leerstoel) kijkt naar social media analytics vanuit een bedrijvenperspectief. Daarbij laat hij voorbeelden zien van hoe Achmea omgaat met social media berichten. Hoe kan je als financiële dienstverlener op basis van de bestaande modellen social media monitoren, sturen en interactie aangaan met je klanten? Maar ook: hoe gebruik je deze input om je diensten aan te passen?
15.00 - 15.15    Pauze
15.15 – 16.30    Cases aangedragen door deelnemers
Voor tweede interactieve deel van de masterclass is het mogelijk voor de deelnemers om een case aan te leveren voor een toepassing van Social Media Analytics. Laat jouw case onder handen nemen door de experts!
16.30 – 17.00    Terugkoppeling case + afsluiting
17.00 – 18.00    Borrel

Aanmelden

Geïnteresseerd in de (on)mogelijkheden van Social Media Aanalytics? Meld je dan aan via de website van iMMovator