Kandidaten

Abbey Games

Games van Nederlandse bodem

Logo Abbey GamesAls game-developer is het moeilijk om een creatieve baan te vinden binnen de Nederlandse game-industrie. Daarom creëerden de mannen van Abbey Games hun eigen baan en het zeer succesvolle spel Reus. Ze maken de games die ze zelf graag zouden willen spelen.

Van je hobby je werk maken
Manuel Kerssemakers speelt en maakt al sinds zijn twaalfde games. Na zijn studie Kunstmatige Intelligentie aan de Universiteit Utrecht koos hij dan ook voor een master Game and Media Technology. Daar kwam hij in contact met Maarten Wiedenhof, Bas Zalmstra en Adriaan Jansen. ‘We hadden alle vier de droom om in de game-industrie aan de slag te gaan’, begint Manuel. ‘Het probleem is alleen dat er in Nederland vrijwel geen fatsoenlijke baan in te vinden is.’ Al snel ontstond het idee om zelf een gamestudio te beginnen. Om zo de games te kunnen maken die ze zelf graag zouden willen spelen.

Pitchfilm


Project-Reus
De vraag was of ze in staat waren om een goede game te ontwikkelen. Manuel: ‘We houden zelf van strategische spellen, daarom hebben we voor ons eerste project onze fantasie de vrije loop gelaten binnen dat genre.’ Geïnspireerd door klassieke god game-simulatiespellen als Black & White en Populous, ontstond het idee om iets met reuzen te doen die ecosystemen op een planeet kunnen creëren, waardoor er menselijke beschavingen mogelijk worden. ‘We waren ervan overtuigd dat dit een goed concept voor een spel was’, zegt Manuel. ‘Dat betekende ook dat we het serieuzer aan moesten pakken, met een KvK-nummer en een paar goede onderlinge afspraken.’

Modern monnikenwerk brengt succes
Ze schreven zichzelf in onder de naam Abbey Games, een verwijzing naar abdijbier; een kwaliteitsproduct dat met veel aandacht en passie gemaakt wordt door een gelijkgestemde groep mensen. Ze kwamen in contact met de Dutch Game Garden, en gingen met steun van deze incubator voor Nederlandse gamebedrijven aan de slag met het professionaliseren van hun bedrijf. De kern van hun start-up was het ambitieuze project-Reus. ‘Reus was een complex project dat een gigantische investering vroeg in tijd en geld’, vertelt Manuel. ‘Veel mensen uit de gamewereld verklaarden ons voor gek en zeiden dat het ons nooit zou lukken.’ Toch wisten ze zeker dat Reus een succesvolle game zou worden in de god game-categorie, aangezien er al lang geen goede titels meer waren gelanceerd. Toen het spel bijna af was, zochten ze via events contact met verschillende uitgevers en in mei 2013 lanceerden ze het via het populaire gameplatform Steam. ‘Vanaf de eerste dag verkochten we tienduizenden spellen per dag’, lacht Manuel. ‘Uiteindelijk hebben we Reus 800.000 keer verkocht!’

Abbey Games
Manuel Kerssemakers

Naar jezelf kijken via LiveWIRE
Inmiddels heeft Abbey Games veertien man in dienst en heeft het zijn tweede succesvolle spel gelanceerd. ‘Abbey Games is best een gesloten bedrijf’, concludeert Manuel. ‘Deelname aan de Shell LiveWIRE Award is daarom een waardevolle manier om eens van buitenaf naar je handelen te kijken én om jezelf te presenteren.’

image description