Kandidaten

Bookarang

Tekstanalyse voor perfecte boekenmatch

Logo BookarangEen boek dat echt bij je past kan je leven veranderen of je nieuwe inzichten geven. Bookarang gebruikt een unieke technologie om boeken inhoudelijk te analyseren. Op basis van deze data ontwikkelt het tools die organisaties binnen de boekensector kunnen gebruiken om een persoonlijke match te maken tussen lezer en boek.

De remedie tegen ‘bestselleritis’

Voor Frederique Schut heeft de wereld van het boek geen geheimen meer. Na een studie psychologie, linguïstiek en neurowetenschappen aan de Universiteit van Utrecht, een master Tekst en communicatie aan de UvA en twee boeken uit eigen pen wilde ze graag méér uit boeken halen. Vooral omdat ze het gevoel had dat de meeste mensen binnen het overweldigende boekenaanbod niet de boeken kunnen vinden die écht bij hen passen. ‘Het gevolg is dat mensen maar lezen wat de massa ook leest’, zegt Frederique. ‘Bestselleritis zie je overal om ons heen; in de vorm van de boekentoptien, online suggesties als “andere mensen kochten ook”, tot en met de likes van je vrienden in sociale media.’ Ze vond het tijd dat mensen zelf boeken zouden kunnen ontdekken. Niet door het gedrag van anderen te volgen, maar door zelf op inhoud te kunnen selecteren. De remedie tegen de smaak van de massa vond ze in het unieke boekanalysesysteem dat ze met haar kersverse bedrijf Bookarang ontwikkelde.

Pitchfilm


Kunstmatige intelligentie en deep learning
Het analysesysteem van Bookarang is in staat om op grote schaal boeken inhoudelijk te analyseren door middel van een combinatie van redactionele en automatische analyse. Dankzij geavanceerde algoritmes en het toepassen van kunstmatige intelligentie levert de analyse unieke data op die veel verder gaan dan het genre of plot van het boek. Zo slaat het systeem bijvoorbeeld ook data op over de schrijfstijl, de complexiteit van de tekst en de sfeer van het verhaal. En omdat het bedrijf continu op het randje opereert van de ontwikkelingen binnen kunstmatige intelligentie, staat het aan de vooravond van een revolutionaire ontwikkeling: het redactionele analysegedeelte overbodig maken door gebruik van deep learning.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat alle grote Nederlandse uitgevers hun digitale boeken toesturen voor analyse. Omdat de algoritmes daarnaast taalonafhankelijk zijn, is het buitenland de volgende logische stap.

Bookarang matcht boek en lezer

Bookarang heeft in ruim twee jaar tijd een gigantische database opgebouwd. Op basis van die data ontwikkelt het bedrijf digitale toepassingen voor organisaties binnen de boekensector. ‘Dat kan echt van alles zijn’, legt Frederique uit. ‘Van een touchscreen op de reisafdeling van een boekenwinkel die suggesties doet op basis van jouw reisbestemming, tot een persoonlijke top tien op de website van een webshop of bibliotheek, die uiteraard voor elke bezoeker verschillend is.’ Bookarang ontwikkelt voor iedere klant een interface op maat. Zo kan het het boekenaanbod van de klant en de lezer op elke denkbare manier matchen. Op dit moment doet Bookarang pilots met verschillende grote boekenretailers: Libris, AKO, ECI en de Koninklijke Bibliotheek.

Bookarang
Frederique Schut

LiveWIRE bevestigt de potentie
Frederique is zich ervan bewust dat ze met Bookarang een bijzonder, maar ook vrij complex product levert. Nu ze de halve finale van de Shell LiveWIRE Awards bereikt heeft, hoopt ze daarom meer te leren over profilering en marktontwikkeling. Frederique: ‘Het feit dat grote organisaties zoals de Kamer van Koophandel en Shell zien dat we iets bijzonders in handen hebben, is een mooie bevestiging dat we goed bezig zijn.’

image description