Kandidaten

Eatdutchwaffles

Innovatief en creatief stroopwafelmerk

Logo EatdutchwafflesHoe positioneer je een stroopwafel in een verzadigde markt? Eatdutchwaffles combineert de ambachtelijke beleving van de stroopwafels op de markt met een innovatief marketingconcept, een gezonde portie lef en doorzettingsvermogen. Hierdoor lukt het dit bedrijf om de stroopwafel wereldwijd succesvol te laten zijn op de meest verrassende locaties.

Stroopwafels als energy-snack
Joost Kling startte vier jaar geleden met Eatdutchwaffles in Amerika. Toen hij daar vijftien jaar geleden woonde, sleepte hij namelijk elke keer koffers vol stroopwafels vanuit Nederland mee voor zijn Amerikaanse vrienden. Hij besefte dat de introductie van de stroopwafel in Amerika niet met een kraampje op de markt kon, zoals in Nederland. Het moest een opvallend merk worden, met een sterke identiteit, dat niet geassocieerd werd met molens en klompen. Hij bracht met succes twee verschillende stroopwafelmerken op de markt: een regulier stroopwafelmerk en een energy-snack voor sportfietsers, de E-sport Waffle.

Pitchfilm


De herontdekking van de stroopwafel
Het succes in Amerika bleef niet onopgemerkt in Nederland. Al snel kwam de vraag van enkele Nederlandse partijen om ook eens op die vernieuwende manier naar het product in Nederland te kijken. ‘De Nederlandse markt voor stroopwafels lijkt verzadigd,’ zegt Joost, ‘maar wij zagen kansen. Door creatief en innovatief met het product om te gaan, lukt het ons tot nu toe elk jaar de omzet te verdubbelen.’

Ambachtelijk pop-up concept
Allereerst heeft het bedrijf onderzocht welke stroopwafel mensen het lekkerst vinden. Dat bleek een verse, ambachtelijk gemaakte stroopwafel van de markt te zijn. Die productbeleving heeft Eatdutchwaffles weten te vangen in een professioneel merkconcept dat telkens aangepast kan worden aan de verkoopomgeving. Grote blikvangende locaties volgden snel. Zo werkt Eatdutchwaffles met eigen ontwikkelde pop-up concepten op grote locaties als de Amsterdam RAI en Keukenhof en werkt het samen met de grootste cateraars van Nederland. ‘Wij hebben veel geïnvesteerd in productiecapaciteit en kunnen gemakkelijk events aan met meer dan 50.000 bezoekers’, aldus Joost. ‘Hierdoor ontstond er direct een nieuwe markt voor ons concept.’

Eatdutchwaffles
Joost Kling

Stroopwafels op de dansvloer
Eatdutchwaffles reist met zijn stroopwafelconcept de hele wereld over en ondersteunt sinds de start bedrijven als KLM, Schiphol en Philips bij hun beurspresentaties. ‘Vorig jaar stonden wij voor Philips in Las Vegas en op dit moment draait een collega een evenement in Zuid-Afrika’, vertelt Joost. De vernieuwingsdrang die kenmerkend is voor zijn onderneming overschrijdt niet alleen landsgrenzen, maar overtreft ook de verwachtingen van veel mensen. Afgelopen zomer stond hij met fancy uitgedoste stroopwafelverkoopunits op verschillende dance-events. ‘Veel mensen verklaarden me voor gek, omdat ze die combinatie in hun hoofd niet konden maken’, lacht hij. ‘Maar daar ligt juist onze kracht. We laten vooroordelen los en creëren nieuwe kansen. Commercieel gezien bleken de dance-events een succes.’

LiveWIRE ondersteunt ondernemerschap
Joost is van huis uit geen ondernemer. Hij heeft in korte tijd een mooi bedrijf opgebouwd, maar staat open voor het advies van experts en andere ondernemers binnen het LiveWIRE-netwerk. ‘Onze plek in de halve finale van LiveWIRE biedt een mooie gelegenheid om onze innovatieve werkwijze onder de aandacht te brengen van een groot publiek’, concludeert hij. ‘Een betere promotie kun je je niet wensen!’

image description