Kandidaten

Media Distillery

Realtime zoekmachine voor radio en tv

Logo Media DistilleryMet een paar man de hele dag radio en tv luisteren om te weten wat er speelt rondom je merk, bedrijf of een ramp? Die aanpak is volkomen achterhaald door de technologie van Media Distillery. Het bedrijf van Joost de Wit en Geert Vos heeft technologie ontwikkeld die radio en tv realtime doorzoekbaar maakt. Hiermee wordt mediamonitoring sneller, goedkoper en toegankelijker.

Monopolist in Nederland

Media Distillery maakt radio en tv realtime doorzoekbaar. Joost: ‘Het werkt en ziet eruit als Google, maar in plaats van websites, doorzoeken we alle radio- en tv-uitzendingen van 26 Nederlandse kanalen. Dat maakt het zo’n goede tool voor reputatie- en crisismanagement.’
De techniek van Media Distillery combineert diverse bestaande technieken, zoals spraakherkenning, logoherkenning en het scannen van ondertitels en teletekst. Joost: ‘Met onze technologie zijn we in Nederland monopolist.’

De toepassingen zijn legio, vult Geert enthousiast aan: ‘Voor een omroep gaan we uitzoeken welke landen er in zijn programma’s voorbijkomen. En tijdens de afgelopen Provinciale Statenverkiezing monitorden wij voor een politieke partij het sentiment.’

Pitchfilm


Mark Rutte als klant: hoe gaaf zou het zijn!
Hoewel het bedrijf van de twee studievrienden – beiden hebben informatica gestudeerd aan de Universiteit Twente – nog maar een jaar bestaat, blijkt Media Distillery een gat in de markt, zeggen de oprichters. Hun portfolio bestaat uit o.a. omroepen, grote bedrijven als Rabobank en politieke partijen. Joost lijkt zelf verbaasd door het snelle succes. ‘Nu al zijn we met de Tweede Kamer en de Rijksvoorlichtingsdienst in gesprek. Hoe gaaf zou het zijn als we Mark Rutte en koning Willem-Alexander als klant hebben!’

Duidelijke keuzes gemaakt
De mannen hebben in het begin scherpe keuzes gemaakt. Die strategie is volgens Geert cruciaal geweest voor het succes: ‘We willen alleen dingen doen als we er echt goed in zijn. Daarom leveren wij onze technologie en data niet direct aan de eindklant, maar aan tussenpartijen, zoals Buzzcapture, Coosto en LexisNexis. Zij maken vervolgens de rapporten en online dashboards. Dat kunnen zij veel beter.’

Joost geeft nog een andere reden voor het succes: ‘We hebben onze bètaversie gewoon meteen verkocht. Zo kwamen we erachter of er voldoende commitment bij klanten was en kregen we meteen feedback van echte gebruikers.’


Media Distillery
Joost de Wit

Concurrentie voor blijven
De toekomstperspectieven zijn rooskleurig. ‘Europa is zeker haalbaar’, stelt Geert. ‘Onze bestaande partners opereren al internationaal, en wij kunnen hierop meeliften.’ Om dit te bereiken, en om de concurrentie uit met name de VS voor te blijven, wordt het team de komende jaren uitgebreid tot zeven man.

Flinke boost door LiveWIRE
LiveWIRE heeft volgens de heren een flinke boost gegeven aan Media Distillery. Geert: ‘We merken dat we naar aanleiding van zo’n nominatie serieuzer worden genomen. Dat is heel mooi.’ Joost vult aan: ‘Tijdens de halvefinaledag krijgen we de hele dag workshops. Mediatraining, kledingadvies, noem maar op. Hier kijken we erg naar uit. Er valt nog zoveel te leren!’

image description