Kandidaten

ParkBee

Optimalisatie van private parkeerplaatsen

Logo ParkBeeElke zaterdag hetzelfde liedje: in een lange wachtrij voor een parkeergarage in het centrum. Vanuit je autoraam zie je een lege garage lonken van een kantoor waar de medewerkers het weekend vieren. Met ParkBee kun je gebruikmaken van een plek in zo’n garage. De bestuurder is blij met de betaalbare plek, en de eigenaar haalt extra inkomsten uit zijn leegstaande garage.

Plaats voor een idee

Vanuit zijn huis in Rotterdam reed Londenaar Tom Buchmann 's ochtends naar zijn werk in Amsterdam. Voor het parkeren bij zijn huis betaalde hij maandelijks 150 euro, en voor het parkeren op zijn werk nog eens 350 euro.
‘Ik sprak hier vaak over op mijn werk met mijn collega Jian Jiang die ook in Rotterdam woont’, zegt Tom. ‘Toen ik op een zaterdag aan het Weena in Rotterdam een parkeerplaats zocht, kwam ik langs een lege privégarage met minstens honderd plekken.’
Dát is frustrerend. Maar voor Tom het begin van een onderneming. ‘Kunnen we die plekken niet gebruiken?, dacht ik. Ik besprak het idee met Jian die net als ik handig is met computertechnologie.’

ParkBee
Tom Buchmann

Flexibiliteit van een app

Technologische beperkingen zijn waarschijnlijk de reden dat niet eerder iemand met zo'n logische oplossing aan de slag ging. Tom: ‘Er bestaan wel sites waar mensen hun individuele parkeerplaats aanbieden omdat ze die niet nodig hebben in het weekend of gedurende een weekje. In een privégarage heb je echter ook de techniek nodig zodat mensen in en uit kunnen.’
Van een bedrijf of kantoor kun je echter moeilijk vragen zo’n dure betaalautomaat neer te zetten, zoals bij commerciële parkeergarages waarin tonnen omgaan. Tom en Jian bedachten daarom de technologie. ‘We werken samen met bestaande parkeerapps, die bovendien vertrouwen wekken bij gebruikers’, vertelt Tom. ‘Op de app zien mensen de beschikbare garages en handelen ze de betaling af. De eigenaar heeft elk moment de mogelijkheid om via de app het aantal beschikbare plaatsen aan te passen. Bijvoorbeeld als er tijdelijk meer medewerkers zijn.’

Ieder z’n voordeel

Nu keert een deel van wat de eigenaar moet betalen voor een parkeerplek bij hem terug. ParkBee stemt de prijs af op de dag en het moment van de dag. ‘Je begrijpt: de vraag in de buurt van een stadion op zaterdagmiddag voor een voetbalwedstrijd is groter dan op een maandagmiddag. Dan is de prijs ook hoger’, legt Tom uit.
De stedelijke centra worden beter bereikbaar door een optimaal gebruik van de aanwezige parkeerplaatsen. ParkBee begint nu met achthonderd plekken in negen garages. Het potentieel is echter groot. Tom: ‘Naar schatting zijn er in de vier grote steden alleen al 300.000 private parkeerplekken.’

ParkBee goes global

ParkBee kan zo de grens over. Niet alleen Nederland kent tenslotte parkeerproblemen. ‘Inderdaad, begin volgend jaar richten we ons op het Verenigd Koninkrijk. Daar gebruiken ook al veel mensen hun mobieltje voor het parkeren. In elke grote stad op aarde is ParkBee nuttig.’ De rest van Europa en de Verenigde Staten zullen binnenkort volgen.

Tom en Jian zijn blij met de nominatie voor de LiveWIRE Award. Vlak voor de bekendmaking van de winnaar lanceerde ParkBee de app, namelijk op 1 oktober. ‘We hopen via LiveWIRE op promotie en marketing van ons concept’, zegt Tom.

image description