Kandidaten

Pimm Solutions

Cadeaus zonder indirecte kosten

Logo Pimm SolutionsBedrijven willen medewerkers en relaties graag bloemen en cadeaus kunnen geven bij speciale gelegenheden. Vooral bij grote bedrijven gaat dit echter gepaard met hoge indirecte kosten vanwege het verwerken van de declaraties en facturen. Het bedrijf Pimm® Solutions biedt een cadeaubestelsysteem met een administratieve koppeling met het ERP-systeem, zodat indirecte kosten voorkomen kunnen worden.

Leuke cadeautjes, gigantische indirecte kosten
Leonie Schipperus ging direct na haar studie economie aan de slag bij een zakelijke leverancier van cadeaubonnen. Tijdens gesprekken met multinationals en overheden merkte ze dat het zoeken en bestellen van cadeautjes voor bijvoorbeeld evenementen, zieken of jubilerende personeelsleden inefficiënt geregeld was. ‘Bij een organisatie van meer dan duizend mensen worden er elke dag allerlei bloemen, gebak en cadeaus gekocht’, begint Leonie. ‘Doordat elke factuur ingediend, goedgekeurd en op een specifieke kostenplaats geboekt moet worden, worden er per declaratie en factuur veel indirecte kosten gemaakt. Een leuke knuffelbeer van 20 euro gaat zomaar vier keer ‘over de kop’ en kan voor wel 80 euro aan bijkomende indirecte kosten zorgen.’

Pitchfilm



Onderzoek leidt tot de geboorte van Pimm®
Leonie besloot het verschijnsel van de indirecte kosten nader te onderzoeken bij KPN. Door in kaart te brengen hoe vaak bepaalde bloemen, gebak en cadeaus door medewerkers besteld werden, bij wie ze dat deden en hoe ze de facturen declareerden, kreeg ze een goed beeld van de wensen en knelpunten rondom dit onderwerp. Ze ontdekte dat er bij de organisatie een grote behoefte was aan kwalitatieve cadeaus voor het personeel en externe relaties, maar dat het overzicht over het inkoopbeleid ontbrak. Daardoor werden er onnodig indirecte kosten gemaakt. De oplossing voor het probleem vond Leonie in het inrichten van een centraal cadeaubestelsysteem, waarbij er gewerkt werd met een selectie van lokale kwaliteitsleveranciers en een administratieve koppeling met het bestaande ERP-systeem van het bedrijf. Inzicht en overzicht bleken de sleutel tot grip op de Total Cost of Ownership. Pimm® was geboren.

Gedragsverandering staat voorop
In bijna vier jaar is Pimm® uitgegroeid tot de schakel tussen tienduizenden bestellers bij 75 grote organisaties – waaronder Ziggo, T-Mobile en Adecco – en een netwerk van ruim 3500 lokale kwaliteitsleveranciers. Hoewel de webshop de meest zichtbare verandering is voor de medewerkers, richt Pimm® zich vooral op het stroomlijnen van interne processen. De implementatie van Pimm® gebeurt op basis van een interne behoefteanalyse en een advies op maat. Gedragsverandering speelt hierbij een belangrijke rol. ‘De procurement managers en financiële mensen hoef je niet te overtuigen van de voordelen’, verduidelijkt Leonie. ‘Het zijn vooral de mensen die regelmatig iets bestellen, zoals de secretaresses en HR-medewerkers die al jaren bij hun favoriete winkeltjes cadeaus bestellen, die moeite hebben met de overstap. Als ze eenmaal ervaren dat ze via Pimm® sneller een kwalitatief cadeau kunnen vinden, dan zijn ze er heel tevreden over.’

Pimm Solutions
Leonie Schipperus

Beter profileren dankzij LiveWIRE
Nu ze in de halve finale van de Shell LiveWIRE Award staat, is Leonie heel benieuwd hoe andere ondernemers naar haar businesscase kijken. Vooral omdat de combinatie van webshop en consultancy wel eens vragen oproept. ‘Pimm® is in korte tijd uitgegroeid tot een prachtig winstgevend bedrijf’, concludeert Leonie. ‘Met de tips, de publiciteit en het netwerk van LiveWIRE hoop ik ons profiel verder bij te kunnen slijpen, zodat we misschien ook een internationale stap kunnen gaan maken.’ 

image description