Kandidaten

Voedselmarkt.nl

Marktplaats voor overtollige voedselpartijen

Logo VoedselmarktJaarlijks gaat 2,6 miljard euro verloren aan voedsel dat geen koper vindt en vernietigd of afgewaardeerd moet worden. Omdat het een afwijkend vormpje heeft. Omdat er even geen vraag naar is. Voedselmarkt.nl geeft deze partijen een tweede kans. Aanbieders vinden hier nieuwe afnemers, en kopers doen letterlijk hun voordeel ermee.

Tegen de verspilling

Kom je na een week vissen op de Noordzee met je kotter terug in de haven, zie je dat een deel van je vangst geen aftrek vindt. Het ligt weken in de vriescel, en uiteindelijk moet het vernietigd worden. Zonde. Maar wel realiteit. En wel die van Jacob Vlot en Jacob Kapitein, toen ze zelf nog visten. ‘Je weet: dit gebeurt in de hele voedselbranche: vis, vlees, groente, fruit, zuivel…’, somt Jacob Kapitein op.
In totaal wordt jaarlijks 2,6 miljard euro verspild. ‘We vroegen ons af: Kan dit niet anders?’ Zo kwam zijn compagnon Jacob Vlot op het idee van een online marktplaats waarop boeren, vissers, telers en anderen hun overblijvende partijen kunnen aanbieden.

Pitchfilm


‘We hebben toen mensen om ons heen verzameld’, zegt Kapitein. ‘Jacobs broer Cornelis voor marketing en communicatie, Frans Brouwer voor ICT en Patty Verhoeven als creatieveling.’ In een aantal brainstormsessies werkten ze het idee uit. Anderhalf jaar later staat ‘tong 5 met huid’ op de site aangeboden: 6 euro de kilo. ‘Snijbonen: 8,45 per colli’ en ‘Butterfly shrimps: 5,60 per colli.’

Alles op één plek

Klinkt zo simpel. Toch is Voedselmarkt.nl de eerste plek waar resterende partijen van allerlei soorten voedsel worden aangeboden. ‘De voedselsector is een traditionele; verdeeld in branches en de laatste die online ging,’ weet Cornelis Vlot, ‘terwijl de kopers, zoals cateringbedrijven, restaurantketens, marktlui, handelsbedrijven en speciaalzaken, niet op één voedselsoort zijn gericht. Bij ons vinden aanbieders nieuwe afnemers, en kopers krijgen verrassende partijen voor verrassende prijzen.’
Zo was er een fruitteler uit ‘t Goy die met een voorraad Jonagold-appels bleef zitten: ze hadden een afwijkend formaat. Een marktkoopman zag er wel brood in en kon ze voor een goede prijs verkopen. Cornelis: ‘Anders waren deze afgewaardeerd en als appelmoes geëindigd tegen een bodemprijs.’ Een vishandelaar die op de export is gericht, vond geen koper voor zijn vis. Een cateringbedrijf zag de partij en dacht: Daar kunnen we wel wat mee. Verkocht!

Voedselmarkt
Jacob Vlot en Cornelis Vlot

Nieuwe ideeën

Momenteel heeft Voedselmarkt.nl een bereik van drieduizend bedrijven, waarvan vierhonderd geregistreerd staan als gebruiker. 75.000 euro ging er al over het beeldscherm. De prognose voor volgende jaar: 5 ton. Van de opbrengst van een partij gaat straks een percentage naar Voedselmarkt.nl.
Het team gaat komende tijd de site verder ontwikkelen en het netwerk uitbreiden. ’We hebben onze merknaam mee – een betere kun je niet bedenken. Met onze ervaring en ons netwerk streven we ernaar marktleider te blijven’, vertelt Cornelis. Er zijn al ideeën voor aanvullende diensten. ‘Maar die geven we hier niet weg.’

Trots op je product

De visafslagen zijn nog huiverig. Cornelis: ‘Die krijgen nu nog Europees geld voor het doordraaien van overschotten. Zij roepen: 'Prijsbederf'. De prijs heb je echter zelf in de hand.’ ‘De wal zal het schip keren’, weet Jacob Kapitein. ‘De Europese gelden nemen af. En niemand vindt het leuk als het product waarop je trots bent als veevoer eindigt.’

Via de LiveWIRE Award hoopt Voedselmarkt.nl een graantje publiciteit mee te pikken. Daarnaast hoopt het vijftal kennis te vinden voor vergroting van het netwerk en doorontwikkeling van een platform.

image description